One in Five Europeans Have Experienced Identity Theft Fraud in the Last Two Years av Jastra Ilic Senast uppdaterad: 21. april 2022Identitetsstöld expanderar snabbt och orsakar betydande ekonomiska förluster för miljontals människor över hela världen. Detta osynliga brott är också utbredd i hela Europa, där det växande antalet konsumenter riktas av sofistikerade bedrägliga bedrägerier varje år, både offline och online.Enligt uppgifter som samlats in av Finanso.se har 56% av européerna upplevt minst en typ av bedrägeri under de senaste två åren. En tredjedel av dem blev offer för identitetsstöld, vilket gör det till den näst vanligaste typen av bedrägerier i Europa.Storbritannien, Irland och Danmark har högst grad av identitetsstöldUnder 2018 och 2019 var den monetära bedrägerien den vanligaste typen av bedrägerier i Europa, med 39% av de svarande som rapporterade denna typ av kriminell verksamhet, avslöjade Europeiska kommissionens undersökning om bedrägerier och bedrägeriupplevelser av konsumenter. Identitetsstöld rankades som nummer två med en andel på 33% i alla bedrägeriattacker. Ytterligare 23% av konsumenterna rapporterade att de köpte bedrägerier, som fortfarande är den tredje vanligaste typen av bedrägeri i Europa.Jämfört med regioner hade västeuropeier mer sannolikt upplevt bedrägeri med identitetsstöld under de senaste två åren. Statistiken visar att Storbritannien rankas som det ledande landet bland dem, med 53% av de svarande som upplever denna typ av bedrägeri. Irland rankade tvåa med 50% andel, medan Danmark, Nederländerna och Frankrike följer med 45%, 42% respektive 39%.Även om de senaste åren har bevittnat betydande framsteg inom teknik och lösningar för identitetsstöldskydd visade undersökningen att många västeuropeiska länder hade betydande problem med att skydda deras känsliga information.Å andra sidan hade Cypern, Bulgarien, Ungern och Estland den lägsta andelen stöld av identitet, alla med mindre än 10% av de svarande som upplevde denna typ av bedrägeri.Bedrägerier orsakade 24 miljarder euro i förlust på endast två årAnalyserad av metoden inträffade nästan hälften av alla identitetsstöldattacker i europeiska länder med e-post. Ytterligare 39% av bedragarna använde telefonen för att attackera sina offer. Online-annonser, textmeddelanden och sociala medieplattformar följer med 5%, 4% respektive 3%.Statistiken visar att 25% av européerna som utsätts för alla bedrägerier drabbades av ekonomiska skador och orsakade en total förlust på cirka 24 miljarder euro på två år.English version:Identity theft is rapidly expanding, causing substantial financial loss to millions of people all around the world. This invisible crime is also widespread across the European countries, where the growing number of consumers is targeted by sophisticated fraudulent scams each year, both offline and online.According to data gathered by Finanso.se, 56% of Europeans have experienced at least one type of fraud in the last two years. One-third of them became victims of identity theft, making it the second most-common type of fraud in Europe.United Kingdom, Ireland and Denmark Have the Highest Rate of Identity TheftIn 2018 and 2019, the monetary scam was the most frequently encountered type of fraud in Europe with 39% of respondents reporting this type of criminal activity, revealed the European Commission Survey on Scams and Fraud Experiences by Consumers. Identity theft ranked second, with a 33% share in all fraud attacks. Another 23% of consumers reported buying scams, which remains the third most-common type of fraud activity in Europe.Compared by regions, Western Europeans were more likely to have experienced identity theft fraud in the last two years. The statistics show the United Kingdom ranked as the leading country among them, with 53% of respondents experiencing this type of fraud. Ireland ranked second with a 50% share, while Denmark, the Netherlands, and France follow with 45%, 42%, and 39%, respectively.Although recent years have witnessed significant progress in identity theft protection technologies and solutions, the survey showed many Western Europeans had significant problems with protecting their sensitive information.On the other hand, Cyprus, Bulgaria, Hungary, and Estonia had the lowest identity theft rate, all with less than 10% of respondents experiencing this type of fraud.Scams and Frauds Caused €24bn Loss in Two YearsAnalyzed by the method, nearly half of all identity theft attacks in European countries happened by using e-mail. Another 39% of deceivers used the phone to attack their victims. Online ads, text messages, and social media platforms follow with 5%, 4%, and 3%, respectively.The statistics show 25% of Europeans exposed to any fraud suffered financial damage, causing a total loss of around €24 billion in two years.