Hur registrerar jag en LEI-kod? av Mai-Britt Skovsgaard Senast uppdaterad: 21. april 2022Reklam:En LEI-kod är ett beteckningsnummer eller förkortning som används på bland annat aktiemarknader och andra finansmarknader, för att identifiera de olika individuella företagen på marknaden. LEI är en förkortning för Legal Entity Identifier och används vid handel av värdepapper, aktier och liknande.En LEI-kod är i sig inte obligatorisk för ett företag, men företaget måste ha en sådan här kod registrerad för identifiering och rapportering vid en värdepapperstransaktion. Utan en LEI-kod som kan identifiera ett företag går det inte att genomföra transaktionen. Har du som mål att registrera ditt företag på aktiemarknaden, handla med värdepapper eller liknande, så är en LEI-kod ett måste. LEI-koden består av tjugo tecken, en kombination av siffror och bokstäver, som identifierar just ditt företag och var det är registrerat någonstans.Registrering av LEI-kodSå hur registrerar du en LEI-kod? LEI-koder utfärdas av ett organ som heter GLEIF – Global Legal Entity Identifier Foundation, vilket grundades av G20-länderna. För att ansöka om registrering hos dem måste du vända dig till ackrediterad utfärdande organisation i landet där du bor. I de flesta fall kan du vända dig till en LOU, en Local Operating Unit; i Sverige finns det dock ingen LOU utan här får du vända dig till en lokal registreringsagent.Koden som du får är i de flesta fall giltig i ett år; hos LEI Register Sverige kan du dock registrera dig för flera år i taget med automatisk förnyelse. Här får du fylla i ditt företags uppgifter med bland annat företagsnamn, organisationsnummer, adress och annan information som behövs för att kunna genomföra registreringen. Du kommer även att få svara på om företaget har ett moderföretag och om det är registrerat i Sverige eller inte; det kan påverka vems ansvaret är bland annat.Du får även välja om du vill registrera företagets LEI-kod i ett, tre eller fem år. Det tillkommer även en ansökningsavgift som behöver betalas innan registreringsprocessen kan påbörjas; ju längre tid som du väljer att ansöka om, desto billigare blir det i längden. Om alla uppgifter är korrekta och ingenting saknas, så ska du få din LEI-kod skickad till din e-postadress inom 24 timmar. Snabbt, smidigt och enkelt! Är det så att du behöver komplettera med information eller om vi behöver kontakta dig för mer information, så kan det dock ta längre tid. Du kan även registrera ett företag som är registrerat i ett annat land eller inte finns registrerat hos de svenska myndigheterna; det måste dock finnas en koppling till Sverige, och du behöver ladda upp papper som visar på denna koppling.Förnya LEI-kodNär du gör en ansökan via LEI Register Sverige så ger du dem fullmakt att ansöka hos GLEIF på dina vägnar. Hos dem kan du även förnya din LEI-kod om du vill och behöver, när giltighetstiden för ditt företags kod har gått ut. Det är i stort sett samma process som när du först ansökte om en ny kod. De kommer att sköta allt arbete under ansökningsprocessen, för att förenkla för dig som företagare. Att ansöka om en LEI-kod har idag, tack vare de digitala möjligheterna, aldrig varit enklare.