Global Crowdfunding Market to Hit $8.5bn Worth This Year av Jastra Ilic Senast uppdaterad: 11. augusti 2020 De senaste åren har bevittnat den ökande populariteten för crowdfunding, med fler och fler nystartade företag och företag som använder denna alternativa metod för att skaffa pengar. Enligt uppgifter som samlats in av Finanso.se kommer den globala crowdfunding-marknaden att upprätthålla sin snabba tillväxt i år, med 23,3% från året innan och når över 8,5 miljarder dollar i transaktionsvärdet. Antalet Crowdfunding-kampanjer att hoppa över 12 miljoner år 2023 Crowdfunding skiljer sig från aktier och representerar en metod för att skaffa kapital genom en kollektiv insats av en stor pool av enskilda investerare, mest genom att använda onlineplattformar. Det tillhandahåller strömlinjeformade finansiella tjänster och kopplar låntagare direkt till långivare genom att erbjuda olika modeller för investeringar i affärsutveckling, från belönings- och donationsbaserade modeller till vinstdelning och aktiefördelning. 2017 nådde den globala crowdfunding-marknaden 3,9 miljarder dollar värde, avslöjade Statista-undersökningen. I slutet av 2018 växte det med mer än 35% och uppgick till 5,3 miljarder dollar. Sedan dess ökade transaktionsvärdet för hela crowdfunding-industrin med anmärkningsvärda 60%. Statistiken indikerar att denna starka stigande trend förväntas fortsätta under de kommande tre åren, med marknaden som växer 12% från år till år och når nästan $ 12 miljarder transaktionsvärde. De senaste uppgifterna visar den genomsnittliga finansieringen per kampanj i crowdfunding-segmentet uppgår till 780 $ 2020. Under de kommande tolv månaderna beräknas denna siffra nå 840 $ och fortsätta växa till nästan 1 000 $ år 2023. Följande år kommer också att bevittna ett växande antal crowdfunding-kampanjer. Under 2017 fanns det mer än 5,2 miljoner kampanjer globalt. Under de senaste tre åren fördubblades detta antal och hoppade över 10,9 miljoner och ökade med 25,4% från år till år mellan 2019 och 2020. Statistik indikerar att antalet framgångsrika lanserade crowdfunding-kampanjer kommer att träffa över 12 miljoner i slutet av 2023. Kina äger nästan 85% av den globala Crowdfunding-marknaden Från en global jämförelse representerar Kina den ledande crowdfunding-marknaden i världen som förväntas nå över 7 miljarder dollar i transaktionsvärde i år. Till skillnad från västerländska crowdfunding-industrier domineras den kinesiska marknaden av stora e-detaljhandlare som Alibaba, JD.com och Suning, och utnyttjar deras betydande konsumentbaser. Med transaktioner värda 782 miljoner dollar eller nästan tio gånger mindre än den kinesiska marknaden rankade USA som den näst största crowdfunding-industrin globalt. Storbritannien rankades på tredje plats med marknadsvärde på 100 miljoner dollar, följt av Frankrike och Kanada med 86 respektive 47 miljoner dollar. English version Recent years have witnessed the rising popularity of crowdfunding, with more and more startup companies and businesses utilizing this alternative method of raising money. According to data gathered by Finanso.se, the global crowdfunding market is set to maintain its rapid growth this year, increasing 23.3% year-on-year and reaching over $8.5 bn in transaction value. Number of Crowdfunding Campaigns to Jump Over 12 Million by 2023 Crowdfunding represents a method of raising capital through the collective effort of a large pool of individual investors, mostly by using online platforms. It provides streamlined financial services and connects borrowers directly to lenders by offering various models of investing in business growth, from reward and donation-based models to profit sharing and equity crowdfunding. In 2017, the global crowdfunding market reached $3.9bn value, revealed the Statista survey. By the end of 2018, it grew by more than 35% and reached $5.3bn worth. Since then, the transaction value of the entire crowdfunding industry increased by a remarkable 60%. The statistics indicate this strong rising trend is expected to continue in the next three years, with the market growing 12% year-on-year, and reaching nearly $12bn transaction value. The recent data show the average funding per campaign in the crowdfunding segment amounts to $780 in 2020. Over the next twelve months, this figure is forecast to reach $840 and continue growing to nearly $1,000 by 2023. The following years are also set to witness a growing number of crowdfunding campaigns. In 2017, there were more than 5.2 million campaigns globally. Over the last three years, this number doubled and jumped over 10.9 million, growing 25.4% year-on-year between 2019 and 2020. Statistics indicate the number of successfully launched crowdfunding campaigns will hit over 12 million by the end of 2023. China Holds Nearly 85% of the Global Crowdfunding Market From a global comparison, China represents the leading crowdfunding market in the world, expected to reach over $7bn in transaction value this year. Unlike Western crowdfunding industries, the Chinese market is dominated by major e-retailers like Alibaba, JD.com, and Suning, leveraging their substantial consumer bases. With $782 million worth transactions or nearly ten times less than the Chinese market, the United States ranked as the second-largest crowdfunding industry globally. The United Kingdom ranked in the third place with $100 million market value, followed by France and Canada with $86 million and $47 million, respectively.