Allt du behöver veta om rabattkoder online av Johan Gustafsson Senast uppdaterad: 10. maj 2022 Detta inlägg är sponsrat När konsumenterna ser ett fält för rabattkoder i betalningsprocessen letar de snabbt efter giltiga rabattkoder för att kunna beställa en produkt med extra rabatt. När detta görs på rätt sätt kan det leda till fler beställningar och ett större totalt inköp än när inga koder finns tillgängliga. På nätet finns det många sajter med rabattkoder som endast samlar in rabatter och kampanjer för en viss webbutik. En av de större sajterna som gör detta, Rabatterat.se, ger rabattkoder till över 600 butiker vilket gör att konsumenterna får all information samlat på ett ställe. Det finns flera faktorer som är viktiga i konsumentens köpprocess. Sedan Internet kom till, jämför människor allt mer mellan olika leverantörer av samma produkt. Användningen till en rabattkod är då att övertyga potentiella kunder att välja din webshop eftersom den är billigast. I denna artikel kommer vi att gå igenom de viktigaste grunderna i rabattkoder online och varför företag väljer att ge ut dem till sina kunder. På vilket sätt ger rabattkoder fördelar? När rabattkoder ges ut är det bra att experimentera med dem och testa vad som är bäst för webbutiken. Rabattkoder kan lanseras som till exempel kräver att man uppnår ett minimiköp innan rabatten kan utnyttjas (exempelvis att den gäller från 200 kronor eller mer). Rabatten kan ta sig olika uttryck, bland annat: Procentuell rabatt på inköpsbeloppetFri fraktEn fast rabattGratis gåva vid köpet Varför företag ger ut rabattkoder? Rabattkoder är ett effektivt sätt att spåra dina marknadsföringsinsatser för att se vilka plattformar som genererar mest trafik eller leder till konverteringar. Återförsäljare kan spåra sina insatser genom att koppla en viss kampanjkod till en specifik marknadsföringskampanj eller annons. Olika koder kan aktivera samma rabatt, så du behöver inte skapa en ny rabatt för varje annons. Du behöver bara en ny kampanjkod. Du kan till exempel skapa lite olika koder så att alla annonser eller marknadsföringskampanjer på Instagram, TikTok eller YouTube. Att tilldela specifika rabattkoder till en viss annons är särskilt användbart om en kund ser kampanjen i ett e-postmeddelande eller på sociala medier, men inte omedelbart klickar sig vidare för att följa kampanjen. Du kan fortfarande registrera och analysera avkastningen av annonsering på den plattformen, eftersom kunden genom att ange den anpassade kampanjkoden också berättar var han eller hon såg annonsen före köpet. Vilka olika typer av rabattkoder finns det? Det finns tre olika typer av rabattkoder som återförsäljare kan välja mellan. Offentliga koder → Vem som helst kan se eller använda en offentlig kampanjkod. De är användbara för att locka nya kunder och uppmuntra tidigare kunder att komma tillbaka.Privata koder → Butiker använder privata koder för att rikta sig till en specifik grupp människor. Privata koder brukar ges till lojala kunder för att de ska kunna göra speciella fynd, till exempel första gången de köper något, och är ett bra sätt att få in nya kunder.Begränsade koder → En begränsad kod är avsedd för en enda användare och kan bara användas en gång. Du kan till exempel skicka en begränsad kod till en kund som en ursäkt för en försenad leverans eller som ett tack för deras 50:e köp på din webbplats. I de flesta fall är det bäst att använda alla tre typerna av kampanjkoder på din webbplats. På så sätt kan du se till att du når ut till många olika typer av kunder och ger dem en anledning att köpa något.