Whitelabels på casinomarknaden av Mai-Britt Skovsgaard Senast uppdaterad: 24. oktober 2022 Spelmarknaden i Sverige växer och casinosajterna på nätet blir fler och fler. Vissa spelbolag väljer att starta helt nya spelsajter medan andra spelbolag köper upp mindre spelsajter för att ta in dem i sitt utbud. Det finns ett antal sätt att starta igång ett online casino på nätet idag. En del större aktörer väljer att utveckla casinon från grunden, då de redan har plattform och mjukvara att tillgå. Dessutom har de stora spelbolagen en infrastruktur i bolaget där viktiga delar som kundservice redan fungerar. Man vet helt enkelt vad som funkar och vad som inte funkar, då man redan har spelsajter på marknaden. Att starta ett casino på nätet Om man inte är ett etablerat spelbolag, men ändå vill komma igång med ett casino på nätet så kan man starta ett Whitelabel casino. Det innebär att man köper en typ av paketlösning där oftast både mjukvara och plattform finns med. Man slipper således de stora investeringskostnaderna i att utveckla en egen plattform. Detta sätt är det snabbaste och lättaste sättet att komma igång med sin verksamhet. En annan fördel med whitelabel är att man slipper ansöka om egen svensk spellicens, det ingår i “paketet”. Man kan givetvis köpa olika delar, man behöver inte köpa hela lösningar. Vissa spelsajter har egen plattform och behöver bara hjälp med de andra delarna. Oavsett vad man köper för lösning, så betalar man inte en engångssuma. Betalningen brukar som regel handla om procent på intäkterna. Bolaget som erbjuder tjänsten tjänar alltså mer pengar ju bättre casinot går. Den svenska spellagen Från och med 1:a januari 2019 så krävs det en svensk spellicens för att få bedriva casinoverksamhet på den svenska spelmarknaden. Under 2018 så kallade den svenska lotteriinspektionen de bolag som bedrev betting och casino på nätet för “aktörer utan svenskt tillstånd”. Man kan se i rapporter från 2017 och 2018 att dessa bolag ökar sina intäkter medan de statliga bolagen tappar intäkter. Sammanlagt så ökar hela spelmarknaden i Sverige och mycket av ökningen kan tillskrivas aktörer inom casino online. Införandet av spellicensen påverkade de svenska spelbolagen på börsen markant. Det går att se ett tydligt samband mellan osäkerheten kring spellicensen och en nedgång på börsen för spelbolagen. Efter fotbolls-VM 2018 kunde man se en värdeökning på börsen för de bolag med tydlig inriktning på betting tex Betsson. Under hösten 2018 sjönk sedan aktievärdet för flera av spelbolagen i fråga, mycket troligt med tanke på den kommande spellicensen. Det man kan se under tidiga 2019 är att flera spelbolag är på väg uppåt igen, då införandet av spellicensen inte påverkade så mycket som befarades. En förstärkt reglering av den svenska spelmarknaden Enligt en lagrådsremiss har regeringen presenterat en rad åtgärder som ett led i att stänga ute icke-licensierade aktörer. Det hela återspeglas bland annat i form av att ställa krav på spelprogramvara, införa ett förbud mot att främja olika typer av olovliga spelformer men även ett utökat förbud när det kommer till den marknadsföring som återspeglas för icke-licensierade spelbolag. Whitelabel casino och bonus En viktig del av den nya spellicensen är hur spelbolagen använder sig av bonusar. Den nya spellicensen anger tydligt att bonus endast får erbjudas vid ett tillfälle. Även de statligt kontrollerade svenska spelbolagen införde en slags bonus som man kallade för ett erbjudande. Trenden blev alltså att spelbolagen tog bort begreppet bonus och kallar det nu för andra saker. Det kan vara erbjudande, cashback eller payback. Tolkningen som många spelbolag gjort är att en bonus kräver en motprestation, i många fall har det tidigare varit saker som omsättningskrav. En Cashback däremot är en återbäring på de förluster en spelare haft. Det kräver alltså ingen annan motprestation än att man förlorar sina pengar på spelsajten. Runt 10% är det som många sajter erbjuder i veckobaserad cashback. För att få kontroll på detta så har spelinspektionen i Sverige nu skickat ut en skrivelse till alla spelbolag med licens att se över hur de arbetar med bonusar. Spelinspektionen menar att cashback ligger i gråzonen och att man kommer utreda hur cashback används. Detta har också lett till problem för så kallade whitelabels där flera spelsajter jobbar under samma licens. Om de inte får använda sig av cashbacks så kommer man behöva hitta nya lösningar som lockar spelare. Framtiden för Whitelabels Det finns röster inom spelmarknaden som hävdar att den stora mängden spelsajter kommer att kontrolleras av några få stora spelbolag. Spelbolagen kommer kunna anpassa spelsajter utifrån den marknad de ska agera på. Det talar för fler “nischade” spelsajter och där kommer whitelabels in i bilden. Entreprenörer inom spelmarknaden kommer kunna starta upp casinon med hjälp av whitelabel för att sedan sälja dem till ett större spelbolag. Det återstår bara som tidigare nämnt att lösa diskussionen kring bonusar och erbjudanden. I teorin så skulle de stora spelbolagen kunna bli rena whitelabelföretag där de agerar som ett moderbolag med flera mindre spelsajter under sitt varumärke. Man kan konstatera att spelmarknaden i Sverige växer, det gäller bara för företagare att veta hur man tar sig fram i djungeln av alla spelbolag. De små spelsajterna måste sticka ut ur mängden för att synas. Därför kommer de som hittar nya infallsvinklar och nya inriktningar att lyckas ta sig fram på marknaden. Whitelabels har en viktig del i denna utveckling.