Type to search

Marknadsföra ett startupbolag – offline och online

Share
Foto: ©SFIO CRACHO/ shutterstock

Många startupbolag och nya företag har det tufft i början. De måste jobba hårt för att synas i uppsjön av marknadsföringsåtgärder från mer etablerade företag, ofta innan någon känner till dem. De måste nå ut till en bred publik och etablera sig på marknaden. Hur går de tillväga? Kör de analogt eller digitalt? Valet av marknadsföringskanal beror förstås på flera faktorer:

  • Målgruppen: Hur konsumerar dem? Vad tilltalar dem?
  • Utbudet av produkter eller tjänster: Hur kan erbjudandet bäst presenteras?
  • Corporate Identity: Kan den valda kanalen återspegla företagets identitet?

Traditionell marknadsföring (offline)

Företagens närvaro i den ”verkliga världen” ska inte underskattas. Låt oss ta ett exempel: Du har ett problem eller ett önskemål och har av en händelse ett visitkort från ett lämpligt företag i fickan. Letar du ändå efter alternativ på internet? Eller kontaktar du i första hand det företag du redan känner till? Här följer några exempel på offlinemarknadsföring:

  • Tidningsannonser
  • Flyers, broschyrer och kataloger
  • Visitkort och affischtavlor
  • Personliga brev
  • Tryck på firmabilar
  • Mässbesök
  • Öppet hus-arrangemang
  • Presentpåsar i samband med tillställningar

I samtliga fall är presentationen A och O. Det är viktigt att trycksakerna har rätt utseende, eftersom det i sin tur förstärker företagets positiva image. Även om marknadsföringen i sig sker offline finns det inga hinder för att beställa trycksakerna online. Där har du ett enormt utbud och oändliga möjligheter till olika utformningar.

Fördelar för små företag som vill etablera sig på marknaden

  • Många mottagare uppfattar fortfarande tryckta medier som mer förtroendeingivande än digitala erbjudanden. Det ger en positiv bild av det unga startupbolaget.
  • Med tidningsannonser och liknande kan du undvika spridningsförluster. Och med personliga brev kan du vända dig direkt till rätt personer. Ett företag med regional räckvidd kan därmed begränsa sin budget till en rimlig nivå.
  • Genom att dela ut visitkort eller flyers får du en personlig kontakt med potentiella kunder.
  • Om dina produkter eller tjänster erbjuder något helt nytt har du särskilt stor nytta av annonser. Kunder som ser dina tidningsannonser blir nyfikna och på så sätt når du även ut till människor som annars inte skulle leta efter produkten eller tjänsten på internet.
Marketing

© Rawpixel.com/ shutterstock

Digital marknadsföring (online)

Idag är det sällan en nackdel att bedriva onlinemarknadsföring. Men hur och i vilken omfattning måste du själv avgöra. Prisstrukturer och processer för marknadsföring via sociala medier är fortfarande relativt flexibla. Kanske kan du samarbeta med en bloggare eller influerare, om du hittar någon som blir nyfiken på att testa din idé? Det är värt ett försök. Här är några exempel på vad du kan göra online:

  • Välgjorda och uppdaterade webbsidor inkl. rapporter, intervjuer, bloggar osv.
  • Kampanjer i sociala medier
  • Marknadsföringssamarbeten
  • Nyhetsbrev
  • Reklambanners
  • Marknadsföring via sökmaskiner

Fördelar för små företag som vill etablera sig på marknaden

  • Sociala medier ger många möjligheter att presentera företaget. Vissa typer av produkter passar t.ex. särskilt bra i en visuell kanal som Instagram.
  • Dessutom finns det efterhand många sätt att rikta internetreklam till specifika målgrupper. På så sätt undviker du en alltför stor spridning, vilken kan bli dyrköpt för ett ungt företag.
  • Iögonfallande, ovanliga, roliga eller chockerande kampanjer sprids ofta som löpeld på nätet. På så sätt kan även nya startuppbolag snabbt göra sig kända.
  • Startupbolag med ett lagom antal följare kan ha direktkontakt med dem, t.ex. genom att reagera på kommentarer eller svara på frågor om Youtube-filmer.

Med facit i hand – det gäller att synas!

För att ditt startupbolag eller lilla företag ska kunna växa är en sak viktigare än allt annat – ni måste synas! Det är inte det lättaste i den hårda konkurrensen. Det gäller att göra intryck så potentiella kunder får upp ögonen för ditt företag och kommer ihåg det. Även om vi är mitt i den digitala tidsåldern behöver inte alla marknadsföringsåtgärder ske online. Kampanjer med trycksaker kan bli oerhört framgångsrika, förutsatt att de har något som sticker ut i mängden.

Frilansskribent i samarbete med Finanso

Artiklar som är märkta med "Frilansskribent i samarbete med Finanso" är artiklar skrivna av just frilansskribenter. Dessa samarbeten innebär att frilansskribenten betalat Finanso för att få publicera sin artikel. Trots att vi på Finanso korrekturläser artiklarna innan de publiceras så tar vi inget ansvar över eventuella faktafel. Vill du publicera artiklar på Finanso? Kontakta oss på kontakt@finanso.se

    1

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *