Type to search

Inte bara smarta fraktavtal för små e-handlare

Share

Bolagsdealens affärsidé är att hjälpa företagare med smarta avtal, bland annat fraktavtal, för att kunna fokusera på tillväxten.
– Utmaningen är att effektivt nå ut till småföretagarna och kommunicera att vi ger dem samma möjligheter som storbolagen, säger Anders, en av grundarna till Bolagsdealen.se.

Bolagsdealens affärsidé är enkel: att erbjuda sina medlemmar smarta fraktavtal som ökar marginalen och låter dem fokusera på tillväxten.

– Som småföretagare är tiden knapp och det blir lätt att man fastnar i administrativt arbete där tid och fokus förflyttas från den ursprungliga affärsidén, säger Anders Salomonsson som är en utav grundarna bakom nystartade Bolagsdealen.se.

– Bolagsdealen grundades som en direkt konsekvens av våra egna erfarenheter i svårigheten att hitta rätt samarbetspartners och få till konkurrenskraftiga avtal som mindre enskild e-handlare, fortsätter Anders. Vi vill erbjuda samma eller bättre villkor som de stora bolagen. Genom vår medlemsbas skapar vi en volym som gör att vi har möjlighet att förhandla fram riktigt bra avtal för våra medlemmar. Vi fokuserar endast på avtal som vi själva vet kommer göra stor skillnad för våra medlemmar – alltid med inriktning mot e-handeln.

bolagsdealen

Idéerna bakom Bolagsdealen

Anders Salomonsson och Jonathan Larsson har båda lång erfarenhet inom e-handel och därmed bra koll på hur mindre bolag har svårt att optimera marginalen under uppstartsfasen. Bland idéerna bakom Bolagsdealen har fraktavtal varit en väsentlig del i den tjänst som de vill kunna erbjuda sina kunder: 

– Fraktavtal är något som vi tidigt identifierade då det ofta innebär en stor kostnad för e-handlare, säger Anders på frågan om varför de gör detta. Tidigare har det varit en självklarhet för e-handlare att kunna erbjuda fri frakt, men branschen är i förändring och det har vuxit fram en större acceptans bland kunderna att betala för frakt. Med det i åtanke blir det ännu viktigare att kunna erbjuda sina kunder riktigt bra fraktpriser. Genom vårt avtal med DHL har vi möjlighet att erbjuda våra medlemmar ett av marknadens bästa fraktavtal och DHL har dessutom en hög trovärdighet på marknaden vilket var viktigt för oss i vårt val av fraktpartner.

Anders fortsätter att berätta om den deal som Bolagsdealen kan erbjuda sina kunder:

– När vi tittade vidare på hela värdekedjan inom e-handeln insåg vi att vi hade möjligheten att ta ett samlat grepp genom att addera fler avtal som mindre e-handlare kan dra nytta av i sin dagliga verksamhet som exempelvis emballage, print, betalningslösning, Ta-system, start-up juridik, bokföring och marknadsföring. Av egen erfarenhet vet vi att det tar enormt mycket tid och pengar om man först ska försöka leta upp, benchmarka och sedan, om möjligt, få till ett konkurrenskraftigt avtal.

– Genom vår tydliga inriktning mot små- och medelstora bolag och leverantörer inom e-handeln har vi på kort tid vuxit och knutit till oss ett stort antal medlemmar och samarbetspartners. Bolagsdealen letar hela tiden efter intressanta partners som vi vet att vår medlemsbas är intresserade av. Vi för hela tiden en dialog med våra medlemmar för att utveckla tjänsten ytterligare.

Bloggare som Petra Tungården och Caroline Sandström, som båda startat egna varumärken med fokus på e-handel, har tagit hjälp av Bolagsdealen för att snabbt kunna få ett bra fraktavtal och erbjuda det till deras kunder.

– Det är inte bara nystartade e-handlare utan också de som är i expansionsfasen eller är på väg att ta in investerare som ser över sin marginal, förklarar Anders. Då är det väldigt effektivt att dra nytta utav de fraktavtal som Bolagsdealen.se erbjuder.

Anders fortsätter att berätta om deras e-handeltjänst:

– Bolagsdealens medlemsbas består av allt från mindre till lite större e-handlare och varumärken som insett att det finns besparingar att hämta genom att använda våra fraktavtal. Många av våra medlemmar upptäcker därefter våra andra avtal då även de är anpassade för e-handelsbolag. Ett populärt exempel är vårt unika erbjudande med Billmate för betallösningar eller vårt avtal med Asendiadär vi kan erbjuda våra medlemmar oslagbara priser på internationella varubrev. Vi har även medlemmar som främst är ute efter en redovisningsbyrå och där kan vi erbjuda våra medlemmar ett riktigt bra erbjudande genom Ekonomi Länken där våra medlemmar får första bokslutet gratis.

Framtiden ser ljus ut för Bolagsdealen 

Det är inte enbart Bolagsdealen som erbjuder liknande tjänster inom e-handel, och det finns en viss konkurrens. Men detta ser inte Anders som något problem, snarare tvärtom:

– Det finns andra bolag som varit igång ett par år som endast erbjuder fraktlösningar, krångliga fraktsystem alt andra avtal som egentligen inte är så intressanta för dagens e-handlare. Konkurrensen är bra och det gör att vi hela tiden vill utveckla vårt erbjudande. Den största skillnaden jämfört med våra konkurrenter är att vi endast fokuserar på avtal som verkligen gör skillnad.

Med detta i åtanke så ser framtiden för Bolagsdealen ljus ut, och Anders avslutar intervjun med några tankar om e-handeltjänstens kommande utmaningar och mål:

– Vi har precis kommit igång och märker att det finns enormt intresse bland e-handlare att utveckla deras affär. Vårt primära mål är att bli den naturliga partnern när man startat upp en e-handel alternativt börjat att se över sin marginal och avtal. Vi har en bra samarbetspartner i Schibstedt genom Ad market och Prisjakt och kan förhoppningsvis utöka det på sikt till flera utav deras kanaler, det skulle bli väldigt bra. Utmaningen är att effektivt nå ut till småföretagarna och kommunicera att vi ger dem samma möjligheter som storbolagen. De som hittills hört talas om Bolagsdealen blir direkt intresserade och vill veta mer. 

Finanso.se (Innehåller samarbetslänkar)

Finansos mål är att hjälpa privatpersoner till en bättre privatekonomi. För att göra det erbjuder vi bland annat jämförelsetjänster för att sänka kostnader och guider för hur du kan investera dina pengar. Allt material på Finanso.se är alltid kostnadsfritt för dig som läsare och besökare.

    1

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

arton − fjorton =