Type to search

Fortnox omdöme – Sveriges bästa bokföringsprogram 2019

Share

Vårt Fortnox omdöme utgår från att vi själva har använt programmet i snart 3 år och vi är mycket nöjda kunder. Fortnox är ett Växjö-baserat företag. De riktar in sig på små och medelstora företag och erbjuder tjänster inom fakturering, bokföring, samt order- och lönehantering. Det är idag en av de största aktörerna på den svenska marknaden.

Fortnox olika program finns i molnet och det betyder att man som företagare enkelt kan nå all sin bokföring och sina program var som helst i världen och från vilken dator som helst så länge man har tillgång till internet. Det är mycket fördelaktigt. Förutom det här säkerhetskopieras allt dagligen och det gör att man som företagare kan känna sig helt trygg i att mata in sina uppgifter i programmet.

Fortnox omdöme & recension

Vi har provat ett stort antal bokföringsprogram över flera år och enligt vårt Fortnox omdöme så är tjänsterna både enkelt att använda, snabbt och samtidigt väl bearbetat. Det är inte speciellt överraskande att Fortnox på kort tid vuxit stort i popularitet. 

När det gäller programmets prislapp är den inte speciellt hög och det finns absolut inte något att anmärka på när det gäller varken hantering eller inmatning. Allt flyter på väldigt smidigt och det finns ingen risk att man tappar bort något papper eller liknande.

Överlag kan man konstatera att Fortnox passar alla företag oavsett om få eller många transaktioner görs varje månad. Det kan också integreras med iZettle för att dagsavslut ska kunna skapas. För det lilla företaget som planerar att växa finns det möjlighet att köpa till olika tjänster efterhand som företaget växer. 

Det gör att man kan börja med basfunktioner till en låg kostnad och sedan arbeta sig uppåt. Det finns inte heller något krav på att Fortnox ska sköta all bokföring eller administration. Om du inte vill lämna bort allt till en byrå kan du enkelt ställa in precis vilken eller vilka delar du själv vill ta hand om och det är både enkelt och smart.

Fri support och fri provperiod för dig som vill testa först

För det mindre företaget ingår fri support för hela betalningstiden och man kan som användare säga upp sitt abonnemang när som helst om man skulle vilja det. Betalning sker varje kvartal eller varje år och det finns chans att prova programmet gratis under en månads tid innan man bestämmer sig för om man vill köpa fullversionen eller inte.

Om du är ny inom företagande kan du behöva prova flera olika bokföringsprogram innan du hittar ett som du blir nöjd med. Hos Fortnox blir du garanterat nöjd och dessutom kan du enkelt importera de allra flesta typer av filer från andra bokföringsprogram utan att behöva starta om bokföringen eller krångla på annat sätt. 

Om du redan har lagt upp olika artiklar, samt register över kunder och leverantörer kan dessa också enkelt och snabbt importeras direkt inne i programmet.

Fortnox finns tillgänglig i molnet

Ytterligare en fördel är att du kan använda programmen från vilken mobil, surfplatta eller dator som helst. Du behöver inte installera några program, du behöver inte tänka på att något ska uppdateras eller kosta mer pengar och du slipper också ha alla programfiler med mera på din dator. 

Om den går sönder eller försvinner behöver du alltså inte oroa dig för att hela bokföringen ska vara borta  eller för att du inte hunnit ta en backup eller säkerhetskopia på ditt material.

Det finns också möjlighet att vara flera användare som sköter om bokföringen vilket kan vara en fördel om du som företagare åker på semester eller blir sjuk under en längre tid. 

Tack vare att programmet kan användas överallt kan du också komma åt bokföringen under semestern om något skulle hända och du kan också enkelt hänvisa någon annan och instruera denne om hur programmet används.

Prisvärt och du väljer hur brett utbud av tjänster du vill ha

Fortnox bokföring och Fortnox fakturering kostar endast 99 kronor per månad och program. Som synes är det alltså relativt billigt att använda sig av Fortnox även om man väljer att använda sig av fler tjänster. 

Jämfört med att lämna ut sin bokföring kan man som företagare spara flera tusen kronor i månaden och dessutom kan allt fler saker i företaget skötas automatiskt direkt i programmet. Man slipper tänka på att skicka filer, dokument och verifikationer till revisor eller annan person som tar ansvar för att bokföringen är korrekt.

Dessutom ingår support och det finns möjlighet att teckna fler tjänster när som helst. Som företagare är man väldigt fri när det gäller Fortnox och det är absolut värt att prova det även om företaget inte är så stort och man inte har så bra koll på bokföring, bokslut och annat. 

Här finns det hjälp att få och dessutom går det snabbt att komma igång när ingen nedladdning krävs. Du som redan använder olika plattformar och kanske har en e-handel kan integrera den direkt i Fortnox tack vare flera olika tjänster.

17 fantastiska fördelar med Fortnox bokföringsprogram

Som synes finns det väldigt många fördelar med att använda Fortnox för bokföring och fakturering även om företaget inte är så stort ännu. Det går dessutom bra att köpa till flera tjänster och funktioner efterhand i takt med att de behövs. Dessutom har man som användare ingen bindningstid på dessa.

  1. Du kommer åt all information och alla funktioner så länge du har internet genom molnet. 
  2. Fortnox erbjuder en kostnadsfri prövoperiod på 30 dagar. 
  3. Integrationer med samarbetspartners för att skapa automatiseringar i ditt arbetsflöde.
  4. Du kan sälja dina fakturor
  5. Du kan låna pengar snabbt och enkelt när din likviditet är låg
  6. Du erbjuds förmånliga försäkringar
  7. Du betalar endast för de tjänster som passar dig och ditt företag
  8. Prisvärda produkter
  9. Enkelt att byta till Fortnox från ditt nuvarande bokföringsprogram
  10. Få tillgångar till utbildningar och seminarium
  11. Få tillgång till redovisningshjälp
  12. Fortnox kör daglig säkerhetskopiering
  13. Använd Fortnox appen för snabb överblick över ekonomin
  14. Använd datorn eller mobilen för att enkelt lägga till eller justera dokument
  15. Bolagets tjänster används redan av 257 000 nöjda kunder varje månad
  16. Fortnox utsågs till “Sveriges superföretag 2018” av Veckans Affärer och Bisnode
  17. Fortnox hjälper dig att digitalisera ert bolag

Fortnox erbjuder bästa bokföringsprogrammet online

I Fortnox kan du som företagare känna dig helt trygg med att din bokföring och allt annat som rör ditt företag läggs in och sköts på ett bra sätt. Allt finns i molnet och man kan inte komma ifrån att enkelheten i att lägga in verifikationer, fakturor och annat underlättar en hel del för alla typer av företag. 

I det enkla bokföringsprogrammet kan du tack vare färgkodning och annat få en bra överblick och dessutom kan du enkelt finna leverantörskontra och mycket annat.

När det gäller ekonomi kan du både lägga in betalnings-filer, transaktioner och kontoavstämningar direkt från banken. Du kan lägga in kassakvitton, dagskassa med mera för att vid dagens slut lätt se om du gått plus eller minus. Du kan enkelt koppla bilder och filer till manuella verifikationer och kvitton.

Oavsett vilket operativsystem du har eller vilken företagsform du har kan du dra nytta av funktionerna som finns i Fortnox. Du kan bland annat få ut balans och resultatrapporter och skapa fakturor för ditt företag.

Fortnox aktie - bli delägare!

Sedan Fortnox började stiga i popularitet blev bolaget och dess tjänster värderade högre då de är börsnoterade. Det finns totalt 59 735 293 aktier med ett totalt börsvärde på 5 493 806 956 SEK. 

De första Fortnox aktierna kom ut på marknaden år 2007 och det betyder att aktierna har funnits i mer än 10 år. Aktien har gått upp och ner ganska rejält under åren och bolaget är just nu högt värderat.

En aktie är en del av ett företag, och om du väljer att köpa en aktie i Fortnox blir du alltså delägare i företaget. Det är bland annat genom aktierna som Fortnox finansieras och som delägare finns det en del pengar att tjäna. Aktien är inget som fysiskt finns utan det registreras bara i en databas att någon äger en aktie och med andra ord en del av företaget.

 När man köper en aktie i Fortnox får man alltid en så kallad avräkningsnota och på den står det hur många aktier man köper, säljer samt på vilken dag man gör sin transaktion. Det står dessutom vilken kurs aktien har när de säljs eller köps. 

Genom att gå tillbaka hit kan en aktieägare alltså se om aktien ökar eller minskar i värde och hur fort det går. Vid köp av en aktie kan man välja att köpa en eller fler andelar. 

Genom att köpa en Aktie i Fortnox köper man sig in i ett företag som utvecklas framåt hela tiden men det innebär även hög risk då bolaget är högt värderat just nu.

17 populära Fortnox integrationer

En sak som gör Fortnox lite extra populär är att programmet kan integreras och kopplas med flera andra program och tjänster. För det första kan programmet kopplas till många olika banker. Det gör det enkelt att hålla koll på och hantera både fakturor, autogiromedgivanden med mera. Men det är såklart inte bara banker Fortnox kan kopplas samman med. Här listas några av de certifierade program Fortnox kan integreras med.

  • Sendify
  • Årsredovisning online
  • App4Sales
  • PrestaShop Integration
  • Oxceed
  • MoreFlo
  • WooCommerce certifierad Integration
  • Magento Integration
  • Lega Online
  • Entré online
  • BoxNet
  • Summera Support ärendehantering
  • NEXT
  • Företagsplatsen
  • REAL Fastighetssystemet
  • EduAdmin
  • Sendify transportsystem

För dig som har en e-handel kan de här integrationerna vara extra användbara och förutom de nämnda varianterna finns också integrationer med bland annat Starweb och Shopify. Det går också att integrera med Alektum Group, Aldis Projekthantering, AMFA Bank, Ancon och flera andra företag och program.

Integrera Fortnox enkelt med e-handelssystem och marknadsplatser

Fortnox kan integrera med flera olika program för att göra vardagen lättare för företagaren. För den som sysslar med marknadsplatser online och e-handel är det mycket viktigt att systemen flyter på smidigt för att allt ska gå runt. 

Genom att integrera Fortnox med program som Sharespine eller Shopify kan företagaren som sysslar med e-handel spara en hel del tid. Dessutom slipper företagaren göra lika mycket manuellt och sakerna går snabbare. 

När man driver en webbutik kan man ganska snart efter uppstart märka att många monotona arbetsmoment förekommer varje dag. Genom att integrera Fortnox med e-handeln kan man helt eliminera eller i alla fall förenkla momenten. 

Att föra över lager, kunddata, ordrar och betalningar online spara en hel del tid samt pengar. Det blir också större säkerhet och bättre kvalitet när överföringen automatiseras.

Integrationerna automatiserar ert arbetsflöde

I dag är det inte helt ovanligt att en webbshop eller e-handel egentligen består av flera e-handlar som samverkar. Det gör att det kan bli många ordrar och fakturor som ska föras in, bokföras och sorteras. 

Den som sköter om bokföringen kan lätt missa något, och om flera e-handlar är inblandande kan det uppstå problem om man plötsligt inte vet vem som betalat och inte. 

Med Fortnox slipper företagen oroa sig över det här. Ett bra bokföringsprogram som samverkar med alla e-handlar och som dessutom ser till att kategorisera och sortera alla fakturor, påminnelser och annat gör det hela mycket enklare. 

Då blir det också lättare att kunna se vad som fortfarande finns i lager, hur mycket som finns och om leverantörsfakturan från den senaste beställningen är betalad eller inte. Om webbshoppen finns i ett land och lagret i ett annat kan de integrerade programmen också göra det lätt att följa lagerstatus i realtid.

Många användbara funktioner

I programmet får du som företagare dessutom möjlighet att hantera momssatser, kreditera fakturor, avancerad statistik på allt som görs i programmet med mera. Du kan också koppla bilder till olika artiklar och få prognoser för hur ekonomin löper. 

Dessutom kan du hantera flera språk och mot betalning få hjälp med att tolka dina fakturor. På så sätt behöver du inte tänka på att det ska bli några fel i fakturering eller redovisning och du kan enkelt föra över dina uppgifter direkt till din deklaration.

Både Fortnox bokföring och Fortnox fakturering är lätta att börja med. Programmen har en enkel och stilren uppbyggnad och lättnavigerade menyer. Online finns bra videor och skriftliga guider som visar hur saker ska läggas in i programmen och hur allt ska se ut när det är klart. 

Om man som användare får någon fråga eller upptäcker ett fel finns det också en bra support att kontakta för att få experthjälp. Supporten kan antingen nås via e-post eller telefon och den ingår helt utan extra kostnad under hela betalningstiden.

Supporten kan både svara på frågor om programmet i sig men också om hur en eller annan sak eller faktura bör bokföras. Att får en hel faktura tolkad är inte heller speciellt dyrt och om man känner sig osäker kan det vara väl spenderade pengar för att lära sig vad de olika sakerna egentligen betyder. Det är helt enkelt ett snabbt och billigt sätt att lära sig mer om bokföring på.

Fortnox Finans är en populär nyhet

Fortnox finans är en tjänst som har funnits under ett antal år. Tidigare hette den Nox finans men den bytte sedan namn för att bättre passa in i programsviten. Fortnox Finans är ett system som gör att företagets byråvärld blir än mer digitaliserad. 

Det sker genom bland annat automatiserad hantering av inkassoärenden, betalningspåminnelser, fakturaköp och även belåning av olika fakturor. Fortnox Finans kan användas fristående eller i kombination med Fortnox och man kan som användare skräddarsy precis hur man vill att systemet ska fungera.

Många företagare vill inte skicka fakturor med hjälp av olika program då de är rädda för att fakturorna ska komma bor och för att företaget inte längre ska ha kontroll över hantering, påminnelser och annat. Men i Fortnox Finans kan man själv ställa in hur allt ska gå till. Det finns flera olika profiler att välja mellan och man kan dessutom skapa egna sådana som anpassas just till det aktuella företaget. 

Om man är orolig för att påminnelserna ska glömmas bort kan man välja att skicka ut dem manuellt eller automatiskt, man kan också öka eller länga tiden för hur lång tid det ska gå från att originalfakturan skickas ut till dess att första respektive andra påminnelsen skickas ut.

Påminn kunderna automatiskt med Fortnox Finans

Det är dock inte förrän under senare år som den här tjänsten har vuxit i popularitet allt mer. Kanske är det inte så konstigt. Allt fler företagare vill i dag lägga mer tid på sina kunder och huvudsysslor istället för på bokföring. Det blir också vanligare att fakturor inte betalas och att det bli massor av strul. 

Att skicka ut fakturorna och påminnelser automatiskt gör att företagaren slipper lägga massor av tid på det. Genom att dessutom använda programmets inbyggda tjänst för factoring gör fakturering och bokföring ännu enklare. Dessutom stiger likviditeten samtidigt som företaget kan få in väl eftertraktade pengar direkt trots att kunden erbjuds en längre betaltid.

Fortnox bokföringsprogram omdöme

Börja med Fortnox bokföring och Fortnox fakturering

Fortnox bokföring har väldigt många fördelar och du behöver inte ha ett speciellt stort företag för att du ska uppleva hur pass mycket bättre driften av företaget kommer att bli med ett riktigt bra bokföringsprogram. 

Här finns flera funktioner som du som företagare kan ha enorm nytta av. Bland annat kan du skicka ut alla dina fakturor direkt från bokföringsprogrammet vilket förenklar en hel del. Du kan dessutom lägga in dem i din bokföring med en gång vilket minskar risken för att en faktura glöms bort.

Som företagare sparar du också en hel del pengar i och med att du inte behöver åka och posta på egen hand. Du slipper också lämna bort hela eller delar av bokföringen. Det är också en enorm fördel att bokföringsprogrammet finns helt på svenska och som användare kan både kassaboken och huvudboken enkelt nås för bra överblick över företagets ekonomi. 

I programmet finns också en enorm flexibilitet. Här kan du lägga in nya uppgifter var ifrån du än befinner dig i världen, och oavsett om du använder en mobil eller en dator.

Med Fortnox kan du som företagare enkelt se alla de fakturor du skickat ut och som du själv har fått. Du kan skapa fakturor direkt i programmet och enkelt se om de betalats eller inte. Om du vill kan alla inbetalningar registreras automatiskt genom att du importerar filer från din bank. 

I programmet kan du också skicka dina fakturor på flera olika sätt. E-post, e-faktura eller vanlig post är tre alternativ. Du kan dessutom enkelt lägga in funktioner som påminnelse, kontantbetalning, räntefakturering samt tjänster som är berättigade till ROT och RUT.

Sälj dina fakturor till Fortnox och få pengarna direkt

Genom Fortnox kan man också använda sig av så kallad factoring. Det betyder helt enkelt att man kan sälja fakturorna till Fortnox och få betalt för dem direkt. Det finns flera fördelar med att använda sig av den här möjligheten. 

Den kanske allra största fördelen är att företaget får betalt snabbare. Det gör att en lite sämre likviditet snabbt kan gå upp och bli bra. Ibland kan det uppstå situationer när likviditeten behöver vara på topp och så kan factoring vara det ända alternativet. 

Från det att fakturan har sålts till Fortnox tar det ofta mellan 24-48 timmar innan företaget har fått betalt. Det är dock inte bara vid akuta situationer som det kan vara aktuellt att sälja fakturor. Många företag säljer sina fakturor på löpande basis som permanentlösning. På så sätt slipper de lägga ner tid på att hålla koll på fakturorna.

Det kan finnas flera anledningar till att man behöver sälja fakturor. Vissa företag har stora utestående fakturor och det kan innebära att det blir svårt att ta banklån. Även om fakturorna är stora betyder det inte att företaget gör ett dåligt arbete, snarare tvärtom. Dock kanske betalningstiden på fakturan är några dagar för lång. 

Ibland behöver företag göra stora inköp innan kunden betalar. Bilverkstäder, hantverkare och butiker är exempel på sådana. Ett banklån kan vara svårt eller onödigt att ta och då kan det istället vara läge att sälja en och annan faktura till Fortnox.

Fortnox står för kreditrisken genom deras factoringtjänst

När man som företagare säljer en eller flera fakturor till Fortnox slipper man också ta hand om kreditrisken som företaget annars drabbas av. Oavsett om kunden väljer att betala sin faktura eller inte har företaget i alla fall fått in sina pengar och det är Fortnox som har kreditrisken. Genom att sälja fakturorna slipper företaget lägga tid på tvister och annat och det gör att det blir lättare att fokusera på företagets huvudsakliga verksamhet och inte på sådant som andra gör bättre.

I vanliga fall kan man när man säljer fakturor råka ut för att factoringbolaget drar en stor del och att man inte får ut så stora belopp. Hos Fortnox är dock summan som tas ut inte speciellt hög och det är en liten summa att betala jämfört mot att de tar över hela kreditrisken.

När man vill använda factoring (Läs mer om factoring) i Fortnox kan man sälja eller belåna fakturan i programmet Fortnox Fakturering. Det sker i samarbete med Aros Kapital och Fortnox Finans. Priset beräknas utifrån hur stor risk det är att den fakturerade kunden inte kan eller vill betala. 

Det är dock en av de billigaste finansieringstjänsterna och i samband med att en faktura skapas kan man själv välja om man vill sälja eller belåna ett visst antal fakturor. Det finns ingen gräns för hur få eller hur många fakturor som kan säljas under en viss tidsperiod.

Belåna fakturan och få pengarna med en gång

Ett alternativ är också att belåna fakturan. Det är inte samma sak som att sälja den och man lånar helt enkelt en del av det utställda fakturabeloppet. Även det kan göras direkt i programmet. När man belånar en faktura får man ut det lånade beloppet med en gång. Om kunden betalar fakturan i tid matchas betalningen av Fortnox Finans. Den prickas av, betalningen bokförs och pengarna betalas ut. 

När fakturan är belånad är det den resterande delen av fakturasumman som betalas ut. Om fakturan inte betalas skickas påminnelse och sedan en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden. Om man som företagare vill kan man också lägga fakturan på efterbevakning och även det görs i Fortnox.

För att det inte ska kunna skickas ut falska fakturor och för att inte företag ska kunna få betalt för fakturor som egentligen inte finns görs det då och då olika stickprovskontroller. Mottagaren av fakturan blir då kontaktad för att Fortnox ska veta att belopp och liknande stämmer. 

Det finns en regelmotor som ser till intervallen av stickprover och dekan ske oftare när en klient börjat sälja fakturor. Om kunden inte kan nås i kontrollen, eller om denne inte känner igen fakturan kommer Fortnox Finans att neka fakturan. 

Företagaren kan ställa in vad denne vill ska hända med eventuella nekade fakturor direkt i programmet. De kan antingen skickas ut till kunden, direkt och så får företaget pengar för den sålda fakturan när kunden betalar. 

Som användare kan man också välja att få en fråga om fakturan ska skickas ut eller inte. Om man väljer att den inte ska skickas får användaren hantera hela fakturan manuellt, och då får denne heller inte några pengar.

Läs gärna mer om hur du kan starta eget företag!

Fortnox priser & tjänster

  • Fortnox Bokföring – 99 kr/mån
  • Fortnox Fakturering – 99 kr/mån
  • Fortnox Offert & Order – 59 kr/mån
  • Fortnox Lager – 199 kr/mån
  • Fortnox Lön – 99 kr/mån
  • Fortnox CRM – 199 kr/mån
  • Komplett prislista här: https://www.fortnox.se/program/

Fortnox

9.8

Pris

10.0/10

Användarvänlighet

10.0/10

Design och interface

9.5/10
Finanso.se (Innehåller samarbetslänkar)

Finansos mål är att hjälpa privatpersoner till en bättre privatekonomi. För att göra det erbjuder vi bland annat jämförelsetjänster för att sänka kostnader och guider för hur du kan investera dina pengar. Allt material på Finanso.se är alltid kostnadsfritt för dig som läsare och besökare.

    1

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ett × 2 =